A legendás 8mm

2011 jan 23. 24

Korábban ígértem, most betartom az adott szavam, hogy kicsit belemászunk a 8mm-es mítoszba. Steven Spielberg, M. Night Shyamalan és jó néhány sikeres rendező első csodagépéről pár méltató szó.

A történet 1923-ban kezdődik, a praktikus házimozi készítés idején. A nagyobb, filmszínházakban alkalmazott 35mm-es filmek idején rendkívül nagy igény jelentkezett a kevésbé nehézkes, veszélyesen gyúlékony, és persze olcsóbb filmek iránt.
Ezekben az években a Kodak vállalat kifejlesztett egy olyan berendezést, amely kiszolgálta az amatőr filmesek minden igényét. Az eredmény a 16mm-es „Cine Kodak” kamera és a Kodascope vetítők lettek. A kézi kamera 7 font körüli súlyt nyomott (2,95 kg), amivel lehetővé vált a könnyű és flexibilis kameramozgatás. A szett tartozéka volt a háromlábú kameraállvány is. A komplett csomag ára elérte a 335 dolláros árat, amivel nem volt éppen olcsónak mondható. Akkoriban egy új Ford autómobil ára valahol 550 dollár körül mozgott.
A piaci igényeknek és a kényszer szülte megoldásoknak köszönhető az 1932-es „Cine Kodak Eight” debütálása, amelyben óriási szerepet játszott a nagy gazdasági világválság, mint árszabályzó tényező. A 16mm-es filmeket kiaknázva dupla kialakítást kaptak az akkori filmszalagok, így a kamera kezelője miután felhasználta az utolsó hasznos kockát is, átfűzte a filmet a gépben és folytathatta a munkát a szalag másik oldalán. Ez volt a mai audió kazetták elődje.
Ezzel a módszerrel leredukálódott a filmfelhasználás mennyisége, hiszen több anyagot lehetett felvenni egyazon szalagra. A 8mm sikere azonnali volt, és alig másfél évtizeden belül a 16mm-es kópiák a hivatásos filmkészítők kizárólagos formátumává vált. Az 50-es évekre a 8mm egyet jelentett a családi események, ünnepségek és vakációk filmes megörökítésével.
Az 1960-as években kutatás indult az otthoni filmkészítés kellékeire vonatkozó rendszerfejlesztések terén, aminek célja az audió- vizuális alkalmazások lehetséges használata volt. A Kodak szakemberei kutatták a lehetőségeket, hogy tovább egyszerűsítsék a filmkészítési lehetőségeket a képek minőségének növelésével egyenesen arányosan.
Így a 8mm-est újraötletelve 1965-ben megszületett a super 8mm. A korábban említett nagy rendezők is ezzel kezdték el a filmgyártást tizenéves korukban.

 

 

8mm-es vetítő akcióban:



 

A bejegyzés trackback címe:

http://filmfreaks.blog.hu/api/trackback/id/tr262606904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

hawkeye 2011.01.23. 13:32:34

Első 8 mm-es felvevőm egy Quartz 5 nevű, mechanikus gumioptikás (zoom)szovjet csoda.
Felhúzós (!), ami téli időkben csodálatos volt. Amíg mások elemes kamerái sorban fagytak le, az enyém soha. Volt olyan, hogy a 16 mm-es Arriflex is kidőlt, de az orosz csoda működött rendületlenül.
Még ma is megvan, működőképesen, egy rakás filmmel, a videón látható vetítő orosz koppintásával, a Lucs-2 nevű, öntöttvasból készült, kalapácsos némafilmvetítővel, s NDK mini vágóasztallal együtt.

Oda kellene adnom valamelyik múzeumnak...

röntgenszeműlány 2011.01.23. 14:11:33

"Az 1960-as időszakban a fejlesztők egy magasabb szintet tűztek ki célul maguk elé, miszerint a házi videózást beemelik az audió- vizuális alkalmazások sorába."

Aki nem értené (pl. én):

"In the 1960's, research began on an improved system of home movie products that would also have potential use in Audio-Visual Applications."

Kiváló fordítás, tényleg. Forrásmegjelölést meg minek, igaz?

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.23. 15:10:41

Leirhattad volna, hogy mi a kulonbseg a 8mm-es film es a super 8mm-es kozott, mert erre kivancsi letem volna, a tobbit amit leirtal mind tudtam es szerintem total common sense.... szoval nem lettem okosabb.

filmfreak paul · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.23. 15:22:19

@röntgenszeműlány: Köszönöm, hogy átvilágítottad a témát, és rámutattál a fordítási hibákra. Próbáltam korrigálni a konyhai angolommal, remélem elnyeri valamelyest az elégedettségi küszöbödet. Ettől függetlenül jogos a megjegyzés.

filmfreak paul · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.23. 15:24:49

@Chaoyang: Örülök neki, hogy jól tájékozott vagy. Szerencsére akad még jó pár ember, akiknek nyújtottam pár érdemi információt a témában, legalábbis bízom benne. A hiányosságra, amire rávilágítottál, pótolni fogom.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.01.23. 15:24:51

@Chaoyang: A szuper 8-nak keskenyebb a filmszalag szélén levő perforáció, így valamivel nagyobb a képkocka. Picivel szebb a kép.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.01.23. 15:27:53

A 8mm-es filmnek 3,3 x 4,5 mm a képkocka mérete, míg a szuper 8-nál ez 4,01 mm x 5,79 mm. Nagyobb képkocka, jobb felbontás. De amúgy: en.wikipedia.org/wiki/File:8mm_and_super8.png

2011.01.23. 15:31:50

tök jó poszt, de szomorú, hogy a kommentelők csak szőrszálhasogatni tudnak.

Tiltsuk Bea 2011.01.23. 15:39:42

bunnyek, azt hittem a júliusra igért új Super 8 című scifiről írsz (az is Spielberg produkció)

Nándusz 2011.01.23. 16:29:01

Nekem is Quartz meg valami csehszlovák szuper 8-as felvevőm volt, az elsőnél is kezdetlegesebb, zoommolni nem lehetett, de volt benne félautomata fénymérő. Egy mutató mozgott a keresőablakban, ahhoz kellett állítani a rekeszt. A vetítő Lucs-2, két fogaskereket kellett cserélgetni benne, így lehetett váltani a normál és szuper 8 között. A lejátszás sebességét potméterrel kellett belőni. A filmet néha fordítva fűztem be, gond nélkül lejátszotta fejjel lefelé is. Eleinte laborban hívattam elő a filmet, de néha elég gyenge minőséget produkáltak és hogy ne vágják taccsra a megismételhetetlen felvételeket, kénytelen voltam megtanulni a fordítós filmek előhívását is. Orosz lábas alakú műanyag tankban. Talán 50-60 forint volt a vegyszer. Színes filmnél 0,5 fok pontossággal kellett tartani a hőmérsékletet, meg a a hívás közbeni második megvilágításra (megfelelő ideig adott előírt erősségű szórt fehér fény) kellett jobban odafigyelni, meg hogy ne tapadjon össze a film, ne legyen buborék a vegyszerekben. Hosszában ketté kellett vágni a filmet. A filmdarabokat ragasztópréssel ragasztottuk össze.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2011.01.23. 17:15:32

Bár volt már videotechnika, csak azért is Super8-at választottunk amatőrként. Fegyelemre tanít, hogy kevés a nyersanyag, és drága. Kifejezetten izgalmas volt várni az előhívott filmre, melyik felvétel sikerült, melyik nem... Pedig kifejezetten színvonalas kis géppel dolgoztunk, azon nem múlt, a mi ügyességünkön sokkal inkább. Szép emlék, de másnak sem ártana, ha több órányi össze-vissza filmezés helyett 20 percben kellene korlátoznia a saját mozgásterét...:)

scourgeofgod 2011.01.23. 17:52:12

Néhány ötletre lennék kíváncsi hogy, hogyan lehetne 8mm-es filmet digitalizálni jó minőségben. A falravetítős-felvevős módszer valahogy nem az igazi :)

Nándusz 2011.01.23. 18:27:18

@scourgeofgod: Én is még előtte állok. Nekem azt javasolták, keressek valami ismerőst valamelyik TV-nél, ott tudják a legprofibban digitalizálni.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.01.23. 18:39:31

@scourgeofgod: Létezik még a szkennelés, azt hiszem Drezdában csinálja még egy cég, meg talán valahová Lengyelországba is valaki, de szvsz az ma már horror-áron megy. Kérdezd meg a MAFSZ-nél, hátha van ott tippje valakinek: www.mafsz.hu/

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.01.23. 18:41:22

@efes: Szóval, Lengyelországban is foglalkoznak vele X)

filmfreak paul · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.23. 18:44:38

@efes: Le is lőtted a poént, hogy mi a különbség a szuper nyolcas és a hagyományos között.:)
@Balatony: Örülök, hogy tetszett a poszt. majd belejövünk egyszer.:)
@Tiltsuk Bea: nos ebben igazad van, lehetett volna kötni hozzá, csakúgy, mint Spielberg vizsgafilmjét a Duelt. De addig annyi jó film lesz, amiről írni kell majd, de írunk is, amint Gábor kolléga felébred a "hibernációból".:)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.01.23. 18:51:15

@filmfreak paul: ííí, akartál arról is posztolni? sry :)))

filmfreak paul · http://filmfreaks.blog.hu 2011.01.23. 18:52:07

@efes: Azért a becsület kedvéért írok róla pár sort majd.:) De ahol fűrészelnek ott hullik a forgács.

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2011.01.23. 19:23:46

Szerintem túl sok pénzt a super8 felvételek átírására kár költeni. Egyrészt a minőség terén nem lehet csodákat elérni, másrészt a végeredmény bájához pont hozzátartozik ez a sajátos minőség.

szemtanú 2011.01.23. 19:27:14

palackposta.blogter.hu/75515/hazi_mozi_a_digitalis_kor_elott :
Ez volt az én felszerelésem, ha érdekel valakit.
Sajnos a digitalizálás nagy gond nekem is.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.24. 11:49:13

@scourgeofgod: Magyar Filmlaboratorium. A budakeszi uton vannak. En oda vittem a 16mm csaladi videokat digitalizalni, ha latjak, hogy nem melonak keszul es nonprofit, akkor ok sem kernek sokat, egyebkent draga lenne.

memoir 2011.01.24. 16:34:15

@hawkeye: Vagy mondjuk nekem is odaadhatnád... :D